Nisko smo na tablici svjetske pismenosti, kaže istraživanje PISA. Google je upravo ponudio besplatno čitanje najboljih knjiga, ali…
To da je svaki peti hrvatski učenik polupismen, da četvrtina školaraca smatra čitanje gubljenjem vremena, da njih 26 posto nije sposobno čitati dulje od nekoliko minuta – ti su podaci, predočeni javnosti nakon velikog svjetskog istraživanja o kvaliteti obrazovanja, ovog tjedna poslužili kao povod za rekreativno zgražanje nad mladim ignorantima.
Ipak, tko je uistinu ostao šokiran otužnim rezultatima hrvatskih učenika, mora da je zabrinjavajuće naivan. Ili lud. Oni koji su u kakvom-takvom doticaju s populacijom srednjoškolaca – a upravo su oni bili predmetom istraživanja PISA 2009, koje je provedeno u 65 država – prije će pretpostaviti da su sudionici istraživanja bili velikodušni procjenama svoga znanja i kognitivnih kompetencija i da je plasman Hrvatske u zadnjoj trećini ljestvice (gdje činimo dobro društvo Bugarskoj, Rumunjskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Kolumbiji i, recimo, Kirgistanu) rezultat uljepšane slike stvarnog stanja.
Najrealnijim se podatkom čini onaj o tek 3,2 posto učenika sposobnih da kritički procijene tekst i donesu zaključke na temelju pročitanog. Pokušajmo to vizualizirati, zamislimo tisuću srednjoškolaca kako stoje u nekoj školskoj dvorani i upravo su pročitali, recimo, »Zeku i potočić«. Sad zamislimo da njih 968 uopće nije skužilo za čim zeko plače, a ako su i prokljuvili da je to zbog potočića, onda misle da je potočić odletio s lastama u dalek južni kraj. Jezivo, zar ne?
Više u članku Novog lista.
Oznake: besplatno čitanje knjiga, Google, PISA 2009